SEPOK TIGE : FAKTA-SEJARAH DAN HUMOR

Aku pon ndak tau gak isi nye jadi beri ke beri lah pek pek judulnye. Ntah benar ntah salah judulnye yang penting sikat lok

Bulan puase neh ye banyak jak ceritenye, ade yang jualan kue, ade yang jualan baju, ade yang nunggu buka puase. Eehh sabar lok ye, ntah ngape ye,  bile aku nulis "ade yang nunggu buka puase" aku cam ingat , ade ape ye! Bentar lok aku ingat-ingat. Ape yang aku tunggu ye selain buka puase. Inilah umor, biaer pon maseh mude rupenye lupak lapek aku dibuatkannye. Ha kau lah, baru aku sadar, selain nunggu buka puase aku pon agek nunggu buku sepok tige. Buku sepok tige ni mang agek aku tunggu. Jangan kau tanyak ngape buku ini aku tunggu dan beli, kalau dah aku beli berarti barang bagos gituk jak kuncinye. Bukan nak promosi tapi mang gitulah faktenye. Ape gak untongnye aku promosi, bukan aku yang nules, bukan aku yang jual jadi untongnye iyelah buat kitak kitak yang beli buku ini. Kitak bise tau sejarah-sejarah yang amper ilang ataopon yang sengaje diilangkan. Bise tao macam macam lah pokoknye. Ngape bise tau tuh mahal, ye lah pasti mahal, kerene kite pasti termasok orang yang menjage sejarah, menjaga peradaban, kalau dah tak ade cerite sepok tige kite nyaman kenak butak kan orang. Kate ipin kena temberang orang laen. Cam iye iye aku neh, ee dalah, pokoknye kitak beli jak bukunye biar tau ceritenye.

Jangan tak rugi lah kitak, aku bagi sikit ngape buku ini sangat boleh dan harus kite beli.

Ronaldo, mane ade yang ndak kenal, pemaen bola yang lawar dan jago neh, pasti banyak yang kenal daripade kenaL ngan saye. Ronaldo neh maen untuk klap di spanyol yang namenye madrid. Sampai sampai di ponti neh pon ade klap klap penggemar madrid. Ha kitak kitak yang jadi penggemar berat klap bola madrid harus tau ternyate madrid itu menyimpan banyak cerite, ternyete madri itu artinye sumber aek. Jadi begini ceritenye...... eh ngape pula jadi aku yang cerite. Dahlah kitak bace jak di sepok tige ye cerite tentang madrid.

Ndak cuman madrid jak isinye, maseh ade cerite lainnye. Cerite laennye adelah tentang andalusia, andalusia neh lah yang boleh saye bilang kite dah mulai lupa, mulai pane kate orang. Andalusia neh sikit jak ye saye ceritekan. Andalusia adelah kote di eropah yang terang benderang, saye bilang terang benderang kerene hampir tempat laennye di eropah agek gelap gulite. Pokoknye sedaplah bace tentang andalusia, semuanye ade di sepok tige.

Cuman itu ke yang ade di sepok tige? Banyak, kalau saye ceritekan di sinek cam iye iye, ade aku yang kena halap bang Pay Sepok. Ade cerite tentang jombi gak, ade cerite tentang ini gak dan ade tentang itu gak, jadi jgn lupa ye, beli bukunye, ajak kawan-kawan kite beli gak.

Alasan itu baru dari isi jak ngape aku bilang rugi kalau kite tak punye buku ini. Alasan laen ngape buku ini haros kite beli? Karene buku sepok tige tulisan Pay Sepok ndak ade duanye di dunia, kalau tak cayak tanyak lah same mbah gugel ade ndak buku dengan judul sepok tige. Ditambah agek beliau asli Kalimantan Barat, masa Weny kite dukong beliau ndak, padahal care kite njage peradaban adelah dgn nules, nah kalau cuman nules dan ndak dibace ape can.

Gitu jak dari saye kalau banyak typo maaf, biase layar hendpon dan sebesak komputer

Post A Comment:

0 comments: